‘Duurzaam is doen’ geldt voor New Circular Economy Companies Platform van Bridges2000. Zo wordt er bij Bridges2000 al jaren gewerkt met het bewaren van alle reststukken. Reststukken zwaarder uitgevoerd dan nodig worden toegepast. Dat betekent dat de blokken die onder bruggen zitten of de scharnieren waarop gangways draaien net even zwaarder zijn uitgevoerd. Maar er was geen extra transport voor nodig en de afvalresten zijn hergebruikt.

New Circular Economy Companies Platform van Bridges2000

Bridges2000, dat bruggen en gangways bouwt en levert, wil graag het goede voorbeeld geven. Hendrik van der Ham, CEO van Bridges2000, geeft regelmatig gastlessen op hogescholen en universiteiten, waar techniek heel belangrijk is. ”Ik geloof dat duurzaamheid een overtuiging moet zijn en dat we dienen te beginnen in onze eigen leef­omgevingen. Mensen moeten dus eigenlijk zelf met voorbeelden komen, nadat ze zijn uitgedaagd om mee te denken”, aldus Van der Ham.

Boek

Hij schreef ook een boek met de titel ‘Vision on Resilient Sustainable Societies’. Dit boek komt binnenkort uit en kan worden besteld. Het daagt mensen uit om anders naar de samenleving te kijken. Maar nog belangrijker is dat het bedrijfsleven inziet dat er een hele nieuwe markt open ligt. Volgens Van der Ham zijn er diverse niche markten, waar men veelal overheen kijkt. ”Denk aan afval­verwerkingen of nieuwe toepassingen voor dezelfde producten of voor het afval zelf.”

Aluminium

”Vervaardigd uit aluminium, zijn producten lichter. Vroeger was de staal­industrie altijd zichzelf aan het promoten, zeggend dat staal minder warmte nodig heeft om te worden vervaardigd. Doch men vergat altijd dat het niet gemakkelijk kan worden hergebruikt en veel zwaarder is, waardoor alle andere constructie dus ook uit zwaarder materiaal vervaardigd of sterker gemaakt moet worden.”

Brug slaan

Van der Ham vervolgt: ”En dan komt natuurlijk weer het onderhoud. Voor gebruik wordt staal gecoat en nadien dient het nog vele bewerkingen te ondergaan. Aluminium kan gelijk na vervaardiging worden samengesteld en heeft ook nadien geen behandeling nodig. Met andere woorden. Ik wil dan ook graag een brug slaan naar veel meer gebruik van lichte aluminium constructies. Als het sterker moet zijn, bestaan er ook allerlei extrusie­mogelijkheden. Hiervan zijn vele voorbeelden te noemen motor­blokken van motoren. Heel veel is anders te construeren en eigenlijk ook veel mooier, vervaardigd uit aluminium.“

Stappen

Van der Ham legt uit dat in stappen moet worden nagedacht. ”Is hetgeen wordt bedacht eigenlijk wel veel duurzamer? De auto’s van Tesla zijn totaal niet duurzaam, want de batterijen kunnen niet worden afgebroken en de materialen en het proces om deze te maken zijn zeer vervuilend. Daarnaast wordt de stroom die in de batterijen gaat gewoon in kolen­centrales opgewekt.”

Tussendoelen

Van der Ham gelooft in ‘resilience’. ”We moeten niet naar het einddoel, maar naar tussendoelen streven en dan gaan onderzoeken, zodat we uiteindelijk het juiste product en masse gaan produceren en gebruiken. Ik zie een markt voor me waar vooral heel veel uitgeprobeerd wordt en waar de overheid niet gelijk flink gaat subsidiëren, waardoor soms verkeerde richtingen worden ingezet. ”We moeten onszelf de tijd en plek gunnen, om de wereld van morgen samen te designen.

Hendrik van der Ham BRIDGES2000

VRAAG NU EEN OFFERTE AAN

Als het snel en veilig moet, is Bridges2000 de ideale partner. Wij staan 24/7 voor u klaar.